Weekmenu

Weekmenu #1

Het nieuwe jaar is net begonnen en wellicht heb je goede voornemens gemaakt. Een veelvoorkomend goed voornemen is gezonder eten. Daarom een gezond weekmenu deze week! Onderaan het weekmenu vindt je nog een recept om iets lekkers te bakken en een ontbijt- en lunchtip. Alle recepten zijn makkelijk te maken en alle ingrediënten haal je gewoon lekker makkelijk uit de supermarkt. Geen gekke dingen, ik hou van simpele weekmenu’s!

Maandag: Vegan curry met mango

Vegan gele curry met mango, doperwten, pinda's en sperziebonen. Geserveerd met witte rijst.

We starten de week met een heerlijke mangocurry. Met slechts zes ingrediënten kun je een heerlijke vegan curry op tafel zetten. De curry is makkelijk te bereiden en binnen 20 minuten klaar. Ideaal voor na een drukke werkdag of als je  niet veel tijd hebt om te koken maar wel iets heel lekkers wilt eten. 

Heb je geen rijst in huis? Geen probleem! Deze curry smaakt ook heerlijk met noedels.

Dinsdag: Pasta met spinazie en hüttenkäse

Pasta met wokreepjes, spinazie, hüttenkäse en citroen.

Als je een lekker en voedzaam gerecht zoekt, dan is pasta met spinazie en hüttenkäse je antwoord. De volkoren pasta met ruim 600 gram groenten en de hüttenkäse vormen samen een perfecte combinatie. De toevoeging van citroen maakt het lekker fris.

Ik heb vegetarische wokreepjes gebruikt, maat mocht je vlees willen toevoegen dan kan dat. Denk aan kip bijvoorbeeld. Dat is ook licht en voegt extra eiwitten toe, naast de toch al eiwitrijke hüttenkäse.

Woensdag: Groenteschotel Mexicaanse stijl

Groenteschotel Mexicaanse stijl met zoete aardappel, bonen, maïs, tomaat en kaas. Geserveerd met een frisse dip en tortilla chips.

Als ik denk aan gerechten uit de Mexicaanse keuken, dan denk ik aan echt comfort food. Ik denk dan aan heerlijke warme gerechten uit de oven. Vol met groenten, kaas, dips en salsa’s. Ik eet het vaak gewoon met mijn handen, dat is met taco’s, burrito’s en nacho’s ook gewoon het makkelijkst. Ook een groenteschotel Mexicaanse stijl kun je heerlijk met je handen eten. Schep de groenten en saus op met de tortillachips en je hebt geen bestek nodig. De groenteschotel doe ik in de grootste schaal die ik kan vinden, zodat iedereen kan delen. 

Donderdag: Spinaziestamppot

Spinaziestamppot. Een lekker lichte stamppot met spinazie, champignons, blauwe kaas en Catalaanse worstjes

De herfst en de winter zijn dé seizoenen van stoofvleesherfstsaladespompoensoep en stamppotten. Vooral het laatste vind ik erg lekker. Stamppot met boerenkool of andijvie bijvoorbeeld, maar ook met spinazie. Spinaziestamppot is lekker licht en door de blauwe kaas verrassend van smaak! Heerlijk met een Catalaans worstje erbij. 

Kun je geen Catalaanse worstjes vinden of eet je liever vegetarisch? Je kunt altijd een alternatief toevoegen.

Vrijdag: Noedels met kip en groenten

Noedels met kip en groenten. Broccoli, prei, courgette en een heerlijke saus op basis van sojasaus,

Als je gezond wilt eten en niet te lang in de keuken wilt staan, dan zijn noedels ideaal. Dan bedoel ik niet zo’n zakje of cup met instant noedels, maar de deegsliertjes an sich. Het enige dat je hoeft te doen is water koken en daar de noedels even in laten garen. Met een waterkoker of kokend waterkraan is dat een fluitje van een cent.

Roerbak wat groenten uit een groentepakket en bak wat kip en je hebt een volwaardige maaltijd binnen een kwartier. Noedels met kip en groenten is denk ik het snelst te maken hoofdgerecht op deze website.

Zaterdag: Groentequiche

Ronde quiche met ui, knoflook, prei, broccoli, tomaat en geitenkaas.

Ik heb niet altijd veel zin om lang in de keuken te staan. Daarom vind ik gerechten uit de oven echt een uitkomst! Neem bijvoorbeeld deze groentequiche. De voorbereiding duurt hooguit 15 minuten, daarna doet de oven de rest.

In de tijd dat de quiche in de oven staat, kan ik iets anders doen. Koffie drinken, bijpraten met Koen bijvoorbeeld of mijn zoon een fruithapje geven. I-de-aal!

Zondag: Vegetarische ovenschotel met gnocchi

Vegetarische ovenschotel met gnocchi,spinazie, tomaat en mozzarella. Lekker makkelijk te maken en erg smakelijk.

We sluiten de week af met zog zo’n fijn gerecht uit de oven! Een vegetarische ovenschotel met gnocchi. Gnocchi vind ik ontzettend lekker en het leent heel goed zich voor heel diverse recepten. Ik ben de keuken ingedoken en maakte deze vegetarische ovenschotel met gnocchi en nog 6 andere ingrediënten en wat kruiden.

Ook voor dit recept geldt, als je vlees wilt toevoegen dan kan dat!

Baktip: Peren tarte tatin

Een peren tarte tatin met karamel en een krokante bodem van bladerdeeg.

Niet het meest gezonde recept, maar je hoeft jezelf geen lekkere dingen te ontzeggen. Daarom een recept dat vrij recent op mijn website verschenen is! Deze verrukkelijke peren tarte tatin is vrij snel gemaakt en helemaal niet ingewikkeld! Eet het als nagerecht met een klein bolletje ijs of lekker bij de koffie. Wanneer je het ook eet, geniet er vooral van!

Je hebt hiervoor maar 5 ingrediënten nodig: bladerdeeg, suiker, kaneel, roomboter en peren. Wat je daarmee gaat maken? Een peren tarte tatin natuurlijk! Hartstikke lekker en ideaal als je visite krijgt en geen zin of tijd hebt om lang in de keuken te staan of iets bij de bakker te halen. Het kost 40 minuten tijd, maar dan heb je ook wat.

Ontbijttip: Appelcrumble met havermout

Havermout appelcrumble

Deze appelcrumble met havermout is een grote hit hier in huis! Het is makkelijk en snel te maken en lekker als ontbijt, tussendoortje of dessert. Een voordeel is dat je in één keer een hele schaal kunt maken, die je ook nog eens kunt bewaren. Je hebt altijd iets lekkers in huis!

Een lekker en voedzaam ontbijtje dus. Voordeel is dat als je een ovenschaal vol met appelcrumble maakt, je er meerdere dagen van kunt eten! Win-win, je hoeft dus voor meerdere ochtenden deze week geen ontbijt te bedenken.

Lunchtip: Vegetarische club sandwich met omelet

Club Sandwich met omelet, sla, tomaat, komkommer en kaas

Tot slot nog de lunchtip voor deze week. Dat is een super snelle vegetarische club sandwich met omelet! Op de club sandwich zit lekker veel groenten zodat je al een deel van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt. En zeg nou zelf, dat is toch met zo’n heerlijke lunch geen straf?

Dit recept is gemaakt met kant-en-klare plakjes omelet. Heb je die niet in huis of kun je ze in de supermarkt niet vinden? In het recept lees je ook hoe je zelf makkelijk een omeletje maakt.

Hopelijk heb ik je weer wat inspiratie kunnen geven. bij alle recepten staan de linkjes, zodat je er ook zelf mee aan de slag kunt. Heb je één van bovenstaande recepten gemaakt? Hartstikke leuk als je me laat weten wat je er van vindt! Deel jouw creatie op Instagram met #nandaskeuken en tag mij dan vooral ook even @nandaskeuken . Dan kan ik het zien. 😉

Fijne week!